top of page

על תדמית, רושם ראשוני וראיון עבודה


לכל אחד מאתנו מספר רבדים וקיימות תאוריות ותורות רבות וחשובות בעניין, מאמר זה מתמקד ברובד הפנימי הידוע לנו וברובד החיצוני, התדמית שלנו.

הרובד הפנימי הידוע לנו- כל מה שאנו יודעים על עצמנו, שם נמצא מאגר הזכרונות, המחשבות, האמונות, הידע, הניסיון שצברנו, החלומות, ההערכה העצמית שלנו, הכשלונות וההצלחות שקצרנו במהלך השנים.

הרובד החיצוני, האני החיצוני, התדמית שלנו- זה החלק מתוך הפנימי שלנו שאנו בוחרים לשתף עם האנשים איתם אנו באינטראקציה. ככל שאנו משתפים יותר כך אנו נתפסים כאנשים פתוחים יותר.

תדמית היא הדמות שלנו כפי שמצטיירת בעיני האחר, או הרושם הראשוני שאדם עושה על המתבונן בו. הרושם שמתקבל הוא בגין כל מיני סממנים חיצוניים שהאדם מקרין: לבוש, דיבור, שפת גוף. זהו אותו חלק שגלוי לסביבה ואליו יתוסף כל מידע פנימי/אישי שהאדם יחליט לשתף עם סביבתו.

לוקח שניות ספורות לקבל דעה ראשונית על אדם מרגע שפוגשים אותו, ועד 4 דקות שיחה כדי לפתח דעה ותפיסה כל כך מוצקה שייקח לא מעט זמן ומפגשים נוספים איתו כדי לשנות אותן, אם בכלל.

לרושם הראשוני שלושה מרכיבים:

  • שפת גוף- קריטית לרושם ראשוני ובכלל, בשפת גוף נכללים גם הלבוש על מכלול גווניו וסגנונותיו וכמובן, הבעות הפנים/המימיקה שלנו.

  • קוליות-הקול שלנו-עוצמה, גובה, קצב, שטף, היגוי, אינטונציה, צלילות.

  • תוכן- המילים שאנו אומרים.

לכל אחד מהמרכיבים אחוזי השפעה שונים ביצירת הרושם הראשוני: לשפת גוף- 55%, קוליות- 38% ולתוכן רק 7% וזאת למשך 4 דקות.

שפת הגוף מבוצעת על ידינו במודע ולא במודע ואנו חייבים להעלות את רמת המודעות האישית שלנו אליה. כל האנשים שסובבים אותנו מקבלים מאיתנו שדרים ומסרים דרך שפת הגוף שלנו וחשוב שיהיה קשר ישיר בין התוכן של הדברים לבין שפת הגוף. לצורך המחשה: אם אני נכנסת לסדנא שאני אמורה להעביר עם כתפיים שמוטות, הליכה שפופה, לא יוצרת קשר עין ואומרת למשתתפים שאני מאוד שמחה להיות איתם...לא בטוח שיאמינו לי.

אם קיימת התאמה בין ה"מה" לבין ה"איך" הרי שהאדם מולנו יחוש בטחון, יראה בנו אנשים אמינים ויקשיב לנו. במידה ואין התאמה בין הדברים – האמינות שלנו תרד ונאבד את ההקשבה של הצד השני.

לרושם הראשוני בראיון עבודה משקל עצום "אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני" , להלן מספר כלים ליצירת הרושם הנכון:

1. שפת גוף-

  • מומלץ לא לפלוש למרחב הפרטי של המראיין- לא להישען על השולחן, לא להניח את החפצים האישיים (ארנק/ מפתחות/ טלפון נייד) על שולחן המראיין ולא לגעת בחפצים על שולחנו . הידיים צריכות להיות במנח פתוח ומשוחרר, כתפיים במצב טבעי וראש זקוף.

  • קשר עין- רצוי לא להביט לצדדים תוך כדי תשובות ובכלל, עיניים שרצות לצדדים משדרות חוסר אמינות. ניתן להסתכל על לחי המראיין זה נותן תחושה של קשר עין ויותר נוח מאשר להסתכל לתוך העיניים.

  • לחיצת יד נכונה – לא חזקה מדי, לא חלשה מדי, לחיצת יד נכונה משדרת נימוס ופתיחות. להוסיף מבט ישיר בעיניים של האדם השני, חיוך ואמירה מקרבת, כמו בוקר טוב, או נעים מאוד.

  • "חיוך=קו עקום שמיישר הכל/הקול" , מידי פעם לחייך. כמובן ברגעים מתאימים שיש קשר לתוכן הנאמר ולא באופן מלאכותי. חיוך עוזר להפיג מתח ולתקשר עם המראיין.

2. לבוש-

  • יופי הוא בעיניי המתבונן ולכן במאמר זה לא תמצאו המלצות ספציפיות על מערכות וצבעי לבוש כאלו או אחרות אך מאחר והלבוש משקף את האישיות שלנו, ממליצה לא להגיע עם גופיות/ג'ינס קרעים/מיני קצרצר וכל בגד שהינו בבחינת בגד לשעות הפנאי. חשוב להגיע אסתטיים, מריחים טוב (לא עם בישום דומיננטי) ושוב, עם חיוך על הפנים.

3. תוכן-

  • יש לענות על כל שאלה באופן ממוקד, ענייני ואותנטי. לא להתחמק או להתחכם.

  • המנעו מהשמצות ופירוטים עסיסיים על המעסיקים הקודמים שלכם- בבחינת "היום אתם משמיצים אותו, מחר תשמיצו אותי".

  • איך לענות על השאלה מהן החולשות שלך? זו שאלה שאני באופן אישי מאוד לא אוהבת אך לצערי היא עדיין נשאלת בראיונות עבודה, ממליצה להימנע מאמירות כמו "אני פרפקציונסטית" "רגישה מידי" וכו'. חשוב להיות כנים ולציין חולשה אמיתית או משהו שאתם רוצים לשפר- לצורך המחשה: "אני אימפולסיבית לעיתים, אני מודעת לזה מאוד ולמדתי עם השנים להקשיב יותר ולא להגיב באופן מיידי".

  • איך לענות על השאלה "למה את/ה חושב/ת שאת/ה המועמד/ת המתאימ/ה ביותר לתפקיד?" חשוב לדעת מה אתם מביאים לתפקיד ואיזה ערך מוסף תביא העסקתכם לארגון. הכינו את עצמכם לראיון וקראו על הארגון, בדקו מה דרישות התפקיד ואילו תכונות ומיומנויות יש לכם שבזכותם אתם יודעים שתצליחו בתפקיד. אם תגיעו עם בטחון ביכולת שלכם להצליח בתפקיד, אתם תשדרו זאת למראיין.

  • איך לענות על השאלה "מהן דרישות השכר שלך?" ניתן להציג דרישות שכר שמתאימות לשכר הממוצע הנהוג למשרה במשק בהתאם לניסיון שלכם או לחילופין להציע טווח הגיוני שיאפשר משא ומתן. חשוב לענות לשאלה זו בצורה מושכלת ולא להתחמק מתשובה.

  • ממליצה לתרגל ואף לצלם (בנייד) סימולציה של ראיון עבודה, לבד או מול חבר שתומך. לתרגל הצגה עצמית אפקטיבית ותשובות לשאלות נפוצות. זו דרך מצוינת בה תוכלו להתרשם משפת הגוף שלכם, מטון הדיבור ומהתוכן.

לסיכום, יש חשיבות גדולה מאוד לכימיה עם המראיין, לרושם הראשוני שתצרו, לאמינות שתשדרו ולאווירה הטובה שתשרור ביניכם במהלך הראיון. שדרו בטחון, אנרגיות טובות, חיוביות, אופטימיות. אם תהיו במיטבכם זה יוקרן על ידי שפת הגוף, טון הדיבור ואף על תוכן דבריכם.

בהצלחה!

מאמרים נוספים
bottom of page