top of page

למה אנשים עוזבים מקום עבודה מבלי להסתכל לאחור?


מחקרים רבים מראים שהסיבה הראשונה לעזיבת מקום עבודה היא המנהל הישיר ולא התגמול הכספי, מפתיע? לא ממש מפתיע כשמסתכלים על פני הדור השולט בעולם העבודה היום, דור ה-y, הדור שנולד בשנות השמונים והתשעים של המאה העשרים.

דור ה-Y הוא דור שדוגל בשוויון, פתוח, זורם, מגובש בקריירה, סתגלתן יותר, מתוחכם יותר ועצמאי יותר . עובדים אלו יודעים מה הם שווים ולא מהססים להשמיע זאת בקול רם ולתקשר את ההצלחות שלהם כלפי מעלה. אלו עובדים שלא יפחדו לקום וללכת אם לא יהיה להם טוב במקום העבודה ובטוב, כוונתי, מקום עבודה מאתגר ומעניין, מנהל ישיר שמהווה דוגמא אישית, סביבת עבודה שמעודדת איזון בין הקריירה לחיים האישיים ומאפשרת הגשמה עצמית.

אם בדורות הקודמים לנושא היציבות והקביעות היה חלק נכבד בהישארות שנים על גבי שנים במקומות עבודה ועד לגיל הפנסיה, אצל דור ה-y גורמים אחרים תופסים משקל הרבה יותר כבד בקבלת ההחלטה אם להשאר או לעזוב מקום עבודה ולמנהל הישיר יש חלק גדול במערך השיקולים.

כמה נתונים חשובים שכדאי לדעת

נתונים מתוך The Value of Bosses, (Edward P. Lazear, Kathryn L. Shaw, Christopher T. Stanton, אוניברסיטת סטנפורד ואוניברסיטת יוטה) מראים בין השאר כי-

65% מהעובדים היו מעדיפים מנהל חדש על חשבון העלאת שכר, במידה והייתה להם אפשרות לבחור . 3 מתוך כל 4 עובדים מעידים כי המנהל הישיר שלהם הוא החלק הכי פחות נעים והמלחיץ ביותר בעבודתם. אחד מכל שני עובדים שאינם מרגישים מוערכים מספיק על ידי מנהליהם מתכננים לחפש עבודה בשנה הקרובה.

ניהול זו אומנות

לנהל צריך לדעת, ללמוד, להתחדש ולהשתפר כל הזמן. לצערי, מנהלים אשר אינם מצטיינים בניהול, בלשון המעטה, "מדביקים" את עובדיהם בחוסר מוטיבציה, חוסר מקצועיות ,חוסר יצירתיות, ובסופו של דבר יחוו נטישת עובדים ותחלופת עובדים גבוהה מאוד שנזקיה לארגון גדולים.

כפי שציינתי בתחילת מאמר זה, התגמולים הכספיים הם לא בסדר עדיפות עליון ומנהלים צריכים לראות בכך הזדמנות לשפר את מה שבאמת חשוב לעובדים.

אז לפני שחושבים על בונוסים, העלאות שכר ועוד תמריצים כספיים צריך לחשוב האם העובדים מסופקים ומאושרים במקום העבודה? מה מניע אותם? האם אני כמנהל מהווה מודל להשראה ודוגמא אישית? האם אני "נאה דורש נאה מקיים"? האם אני מצליח לרתום את העובדים וליצור אצלם תחושה של גאוות יחידה ושייכות? ברגע שתענו על שאלות אלו בכנות תוכלו לשים את הפוקוס על מה שחשוב באמת ולהפחית משמעותית את תחלופת העובדים אצלכם.

מאמרים נוספים
bottom of page