top of page

פוליטיקה ארגונית-הצד החיובי


פוליטיקה ארגונית יכולה להיות מלוכלכת ומזהמת בבחינת התנהגות ארגונית שמטרתה השגת עוצמה וכח ע"י יחידים ו/או קבוצות להבטחת אינטרסים ומטרות שלא זהות למטרות הארגון ובמילים אחרות, אקלים ארגוני של "שמור לי ואשמור לך" יחסי "תן-קח". אך פוליטיקה ארגונית יכולה להיות גם כלי חשוב והכרחי שמקדם את מטרות הארגון, התנהלות שבה היחידים מבינים כי רק מצב של הלימה בין המטרות האישיות למטרות הארגונית, שיתוף פעולה ויצירת יחסי אמון יובילו למצב של "WIN-WIN".

התנהלות פוליטית תקינה (שהבסיס שלה הוא אתי) היא רלוונטית לכל עובד שמאמין שיש לו את המיומנויות והכישורים להתקדם ולקדם את מטרות הארגון באמצעות הגדלת מוקדי הקשרים וההשפעה שלו בארגון. להלן מס' כלים להתנהלות פוליטית מקדמת-


6 כלים לפוליטיקה ארגונית מקדמית

בתור יועצת ארגונית, ראיתי כיצד הפוליטיקה הארגונית יכולה להיות מעולה ומקדמת, והיא יכולה להיות פוגענית ומעכבת. הינה 6 כלים לפוליטיקה ארגונית מקדמת:


1. וודאו שהמטרות האישיות שלכם הינן בהלימה למטרות הארגון, לדוגמא, אם אני מנהלת מקצועית ומוערכת ומטרתי היא להתקדם בהיררכיה הניהולית ע"מ להשפיע יותר בהכנסת יוזמות חדשות ומקדמות לארגון, הרי שהמטרה שלי היא בהלימה למטרת הארגון ששואף להתחדש ולהתפתח ולא לקפוא על השמרים. ההצלחה שלי כמנהלת תהיה בהכרח גם ההצלחה של הארגון.

2. השקיעו ביצירת מערכות קשרים בארגון כדי להיות מוקד השפעה, דאגו לקשרים מבוססי אמון שבהם אנשים ירגישו נוח ובטוח לשתף, להתייעץ ואף להיעזר בכם ללא חשש שדבריהם יהפכו לרכילות זולה ומזהמת. יש מספר סדנאות לארגונים שיכולות לסייע בכך.

3. אל תחפשו אשמים ובעיות ואל תערימו קשיים אלא מצאו פתרונות ויוזמות מקדמות, הביעו את רעיונותיכם, יהיו חדשניים ככל שיהיו. והכי חשוב, נצלו הזדמנויות להציג רעיונות אלו (ישיבות צוות, פגישות הנהלה וכו') במקום הנכון- בזמן הנכון.

4. מנפו הזדמנויות לשווק את עצמכם ואת פעילותכם בארגון, קוראים לזה "שיווק עצמי" ואפילו "יחצ"נות" ואני יודעת שיש לא מעט אנשים שמאוד קשה להם עם זה, לכן אפרט- לשיווק עצמי אין שום קשר לשחצנות ויהירות. להפך, בעולם התעסוקה של היום עובד חייב שיהיו לו את הכישורים להעביר מסרים אפקטיביים על אופן פעילותו/עבודתו. אם תחכו שאחרים יקדמו אתכם ויחלקו לכם קרדיטים, לא בטוח שזה יקרה ואתם עלולים למצוא את עצמכם במצב בו השקעתם את מירב משאביכם ומרצכם ובסוף מישהו אחר לקח לעצמו את הקרדיט לכך. לכן, היפטרו מתחושת ה"לא נעים לי", בנעימות ובאסרטיביות הבליטו את פעילותכם הענפה ותרומתכם לארגון, מצאו את ההזדמנויות הפורמליות והלא פורמליות לספר על הישגיכם.

מילת המפתח פה היא מינון. לא יותר מידי ולא על כל פעולה שעשיתם, שיווק אגרסיבי ישיג תוצאות הפוכות.

5. השקיעו בלימודים, רכישת ידע, התמקצעו והפכו מומחים בתחומכם וגם בתחומים נוספים שמעניינים אותכם ויכולים להעשיר אתכם ואת תפקידכם בארגון. ידע זה כח והוא חשוב ביותר הן לקידום בתוך הארגון והן להמשך ההתקדמות בקריירה גם בארגונים אחרים.

6. פעלו מתוך יושרה ואותנטיות- דאגו להתאמה מלאה בין המילים שלכם למעשים שלכם. התנהלו באותנטיות, כל פעילות של אחד בפה ואחד בלב היא סוג של בועה שלרוב מתפוצצת, זיוף אינו מאריך ימים וסופו להתגלות.

לסיכום, התנהגות פוליטית היא חלק בלתי נפרד מפעילות הארגון, יש לשמור עליה נקייה מאינטרסים אישיים ומאבקי כח ושליטה שנוגדים את טובת הארגון. אם יש לכם את הכישורים המקצועיים והחברתיים, היוזמה והמעוף להתקדם ולקדם את מטרות הארגון תוך שמירה על הקוד האתי, אל תהססו.

מאמרים נוספים
bottom of page