top of page

מיקוד שליטה פנימי בעסקים ובחיים


"אין בעולם מצוינות אמיתית שאפשר להפרידה מצורת חיים נכונה" דיוויד סטאר ג'ורדן

לאחרונה אני פוגשת יותר ויותר אנשים, עצמאים וגם שכירים שאינם מאושרים, רודפים אחרי הזנב של עצמם, סובלים מפוליטיקה ארגונית, סובלים מתחושה תמידית של אי הצלחה, לא מסופקים ובעיקר מצויים במיינד של מיקוד שליטה חיצוני.


מיקוד שליטה חיצוני

הוא הנטייה של אנשים לייחס כישלונות או הצלחות לאחרים, לגורל, או לסמכות כלשהי, לתנאים חיצוניים, סביבה חיצונית, תנאי השוק וכו' וכו'. אנשים במיקוד שליטה חיצונית משווים את עצמם כל הזמן לאחרים (הדשא של השכן ירוק יותר), דבר שמוביל לסבל ואי סיפוק תמידי. הנטייה הזו מובילה לתחושת חוסר שליטה ואי לקיחת אחריות!


מיקוד שליטה פנימי

האמונה שאני שולט בדברים הקורים בחיי ולכן האחריות לחיי היא עליי בלבד, התוצאות יהיו בהתאם למעשיי . במיקוד פנימי אני מתחיל קודם כל ב"אני" ובצורה יסודית- הערכים שלי, האמונות, הצרכים, ההרגלים, האופי שלי, מה מניע אותי ומה מעכב אותי. מדובר בתהליך, תהליך שבו אני במרכז וההבטחות שאני מבטיח לעצמי הן בסדר עדיפות עליון.

כמה כלים להעצמת מיקוד שליטה פנימי-

שנו את הדיבור הפנימי – במקום לייחס הצלחות/כשלונות לאחרים, ייחסו אותם לעצמכם- למשל: הצלחתי בפרוייקט כי השקעתי והתמדתי ולא הצלחתי בפרוייקט כי הבוס/הלקוח אוהב אותי ולכן עיגל פינות.

קחו אחריות- במקרה של אי הצלחה, תסיקו מסקנות מהתנהלותכם ותלמדו להבא, לא דרך הלקאה עצמית אלא ממקום מפרה וחיובי. להעביר את האחריות על המצב, הבוס, הארגון יהפוך אתכם למנהלים/עובדים מרירים ומתוסכלים. למידה מהדרך תעזור לכם לפתח חוסן אישי ולקיחת אחריות.

נטילת יוזמה- נטילת יוזמה תאפשר לכם להכיר בחופש שלכם לגרום לדברים לקרות. רוצים קידום? שכר גבוה יותר? עסק מנוהל טוב יותר? אל תחכו שהדברים יפלו עליכם, תיזמו ותתמידו!

אל תאשימו אחרים במצבכם, אתם לא "קורבן של הנסיבות", האמינו בלב שלם שיש לכם את חופש הבחירה, האושר שלכם בידיים שלכם בלבד. תתמסרו לחוסר הודאות והאמינו שלכל אחד מאיתנו יש את המסע שלו.

זה דורש מאמץ, מצריך שינוי פרדיגמות, אמונות והרגלים, אבל זה משתלם ביותר וישפיע על כל חייכם לטובה.

מאמרים נוספים
bottom of page