top of page

האם כבר זיהיתם את בזבזני הזמן שלכם

אחד הדברים הכי חשובים להעלאת רמת המודעות לניהול העצמי שלנו הוא זיהוי הגורמים שגוזלים מאיתנו זמן יקר וכמובן גם אנרגיות.

סוגי בזבזני הזמן

לכולנו יש בזבזני זמן והם מתחלקים לשני סוגים- בזבזני זמן פנימיים- רעב, צמא, הפרעות קשב, חוסר בהירות מחשבתית, פרפקציוניזם, דיבור פנימי שלילי, דחיינות, מיקוד בעבר, מיקוד בעתיד-דאגות, חוסר מוטיבציה ועוד. בזבזני זמן חיצוניים- טלפונים, גלישה בפייסבוק/מדיה חברתית, מיילים לא רלוונטים, בוס חולה שליטה, שיחות מסדרון, תקלות שונות ועוד.

4 דוגמאות וטיפים לטיפול בבזבזני הזמן

הטיפים הללו, מעבר לכך שהם מבוססים על מחקר באקדמיה, פגשתי אותם באופן אישי לא פעם בארגונים בעת שביצעתי תהליך ייעוץ ארגוני לבעלי עסקים.

1. פרפקציוניזם (בזבזן פנימי) - השאיפה האינסופית להשיג תוצאה מושלמת, כמו לופ אינסופי ללא פשרות וללא רחמים, בודקים שוב ושוב , מתקנים , משפרים, שואלים את כל העולם, לא מרפים ולא נרגעים. כאשר החתירה למצוינות הופכת לשאיפה לא מציאותית לשלמוּת, היא משפיעה בצורה שלילית על האדם וגורמת למצוקה אמיתית. פרפקציוניזם הוא האוייב הכי גדול בדרך להצלחה ולהתנהלות אפקטיבית, אין דבר כזה מושלם וכל ניסיון להשיגו בכל מחיר יגזול ממכם זמן יקר ואנרגיות רבות. טיפ לטיפול- זהו את האמונות המגבילות אתכם, העלו את רמת המודעות ונסו לשנות, התחילו בצעדים קטנים בהם תלמדו את עצמכם כי אין מושלם אלא שלם וזה מספיק טוב. הבינו שבעולם בו הכל קורה מהר ומשתנה מרגע לרגע מי באמת קובע את הקריטריונים למושלם? יותר חשוב להיות בתנועה, לפעול, לעשות מאשר לבדוק שוב ושוב ללא שום תועלת.

2. מולטיטאסקינג (בזבזן פנימי)- כמו להטוטנים בקרקס המקפיצים מספר כדורים בו זמנית כשלרשותם שתי ידיים, רובנו לא להטטונים בקרקס ונשאלת השאלה האם טיפול במספר משימות בו זמנית הוא בכלל אפשרי, מחקרים שונים שנעשו בשנים האחרונות הוכיחו כי ביצוע משימות במקביל אכן אפשרי אך יש לכך מחיר הבא לידי ביטוי ביכולת שלנו להתרכז לאורך זמן, ביכולת הקשב וכמובן באיכות הבצוע. גם בחקר המוח נמצא שהמוח האנושי מוגבל בבסיסו ביכולת להתרכז בשני דברים בו זמנית כשמדובר בדברים שדורשים מחשבה, לימוד ויצירתיות. נכון שרובנו עושים יותר מדבר אחד בו זמנית אך רמת הביצועים נחלשת עם ריבוי המטלות ופיזור המיקוד.

טיפ לטיפול- תעדוף משימות לפי קריטיונים של חשוב ודחוף תוך שימוש בהאצלת סמכויות.כשמדובר במשימה שדורשת לימוד, העמקה ויצירתיות הכניסו זמן מיוחד לביצוע ביומנכם ונסו להימנע מהסחות הדעת .

3. מיילים (בזבזן חיצוני) - מחקר מעניין שנעשה בשנת 2007 בחברת מיקרוסופט מצא כי לקח לעובדים כ-15 דקות בממוצע לחזור לעבודה לאחר הסחות של מיילים. הצליל הזה שמקפיץ אותנו במהלך יום העבודה ובדיקת תיבת המיילים באופן רציף לאורך היום גוזלת מאיתנו זמן יקר ופוגעת בריכוז ובאיכות עבודתנו. טיפ לטיפול- קבעו מועדים (בהתאם לאופי עבודתכם) לפתיחת תיבת המייל, השתיקו את הצלילים מסיחי הדעת, בקשו לא להיות מכותבים לנושאים אשר אינם קשורים/רלוונטים לעבודתכם ולתחום אחריותכם.

4. שיחות מסדרון,החבר/ה והקפה(בזבזן חיצוני) – מכירים את זה שאתם מגיעים בבוקר לעבודה עם אנרגיית שיא לביצוע משימות ואז נכנס/ת אליכם לחדר חבר/ה לעבודה עם קפה בידה/ו? מניחה שאתם מכירים....החבר/ה עם הקפה מתחיל/ה בסיפור אינסופי עם פירוט יתר ואתם רק רוצים להתחיל לעבוד. על אותו משקל, שיחות מסדרון, בזבוז הזמן במקרים אלו משולב, הזמן שלכם, הזמן של האחרים ובאופן כללי זמן ארגוני חשוב. מה עושים? טיפ לטיפול- זה הזמן להראות אסרטיביות (ולא אגרסיביות) להגיד שיש לכם משימות דחופות על השולחן ושאתם תשמחו לשבת יחד בארוחת הצהריים להשלמת הסיפור כך תהיו יותר קשובים. זכרו- תסכול מתמשך ומניעה להגיד דברים באסרטיביות יובילו בסוף לאגרסיביות. חבל.

לסיכום, קיימים עוד בזבזנים רבים ומגוונים, זהו את הרלוונטיים אליכם, העלו את רמת המודעות לגורמים שגוזלים מכם זמן יקר ואנרגיות ומשם הדרך לפתרון תהיה יותר ברורה.

בהצלחה!

מאמרים נוספים
bottom of page