top of page

להחליט או לא להחליט, זו השאלה

תהליך קבלת החלטות כשמו כן הוא, תהליך וגם אם הוא קורה באופן אינטואיטיבי ולא מודע עדיין מתקיימים בו מספר שלבים הכרחים וחשובים:

בשלב ראשון אנחנו אוספים נתונים שיעזרו לנו להחליט, מנתחים את הנתונים ומתחילים לחשוב על הדברים, לאחר מכן אנו שוקלים חלופות ובוחנים את היתרונות והחסרונות בכל החלטה שתתקבל ולבסוף, עושים החלטה.

גם להחליט לא להחליט כרגע זו החלטה ויש לציין שלא מדובר בהחלטה טובה או רעה אלא בהחלטה להניח לדברים כרגע, לתת לסערה לשקוע ואז לבחון שוב ממקום רגוע ושקול את הנתונים והחלופות.

בכל שלב בחיים אנו נדרשים לקבל החלטות ולעיתים במהירות הבזק, האם יש דבר כזה החלטה טובה או רעה? לדעתי, לא.

קיבלנו את ההחלטה שנראתה לנו בנקודת זמן כהחלטה שיתרונותיה עולים על חסרונותיה, כמעט לכל החלטה שלנו יש השלכות ומחיר אך כשבחנו את מאזן היתרונות מול החסרונות, הבנו באופן חד משמעי שהיתרונות עולים על החסרונות.

אני מאמינה שעמוק בתוכנו אנו יודעים מה נכון עבורנו ומה לא, הפתרון אצלנו אך לעיתים קשה לעשות את הצעד הבא, איזור הנוחות בו אנו לא נדרשים להחלטות הרות גורל הוא חמים ונעים אך הוא גם כלוב זהב, לעולם לא נוכל להבין את העוצמות שיש בנו עד שנעשה החלטה ונחולל שינוי בחיינו ולעיתים בחיי הסובבים אותנו.

זה מזכיר לי מאוד את הסרט "דלתות מסתובבות" , הלוואי ויכולנו לראות במועד קבלת ההחלטה את התסריטים העתידיים של כל החלטה שניקח אך במבחן המציאות זה לא כך ולכן חשוב לתת את הדעת כשעושים החלטה. במידה ואנו בסערת רגשות ולא מצליחים לחשוב בבהירות , תמיד עדיף לתת לדברים לשקוע ולהחליט לא להחליט כרגע.

בהיבט הניהולי, מנהלים נדרשים לעשות החלטות באופן קבוע וכחלק מהשיגרה היומיומית, מנהלים או בעלי עסקים שמתמהמהים בקבלת החלטות יכולים לגרום לנזקים בטווח המיידי ואף הארוך. לפי אדיג'ס ניהול זה בסה"כ שני דברים:

[if !supportLists]1. [endif]TO MAKE DECISION, לעשות החלטות ולא לקבל כי אנחנו לא מקבלים ממישהו אחר את ההחלטות אלא עושים זאת בעצמנו כמנהלים.

[if !supportLists]2. [endif]לגרום ליישום ההחלטות.

החלטה איכותית היא החלטה שבה המנהל לוקח בחשבון 4 גורמים:

[if !supportLists]1. [endif]אפקטיביות- לעשות את הדבר הנכון שאמור להוביל לתפוקות.

[if !supportLists]2. [endif]יעילות- בדרך הנכונה, בכמות הנכונה של משאבים-זמן, כסף, עובדים וכו.

[if !supportLists]3. [endif]פרואקטיביות- משהו חדש, יוזמה אחרת תוך הסתכלות קדימה על הסביבה.

[if !supportLists]4. [endif]אורגניסטיות- הסתכלות על הארגון כמשהו חי, שילוב בין כל הגורמים.

אחד הכלים החזקים ביותר שיכולים לעזור למנהלים בתהליכי קבלת החלטות הוא בניית צוות שמורכב מסגנונות שונים של עובדים/אנשים אשר יבחן את ההחלטה שעומדת כרגע על הפרק בארגון, החשיבה המשותפת וסיעור המוחות טרם קבלת ההחלטה תוך הקשבה אמיתית לכל אחד, תקנה תחושת שייכות, שותפות, חיבור וכמובן מחויבות להחלטה שתתקבל ואלו אבני היסוד להצלחה בעשיית ההחלטה וביישומה.

למנהלים שנדרשים לעיתים להחלטה מהירה מאוד וגם לבעלי עסקים שהם ONE MAN SHOW אמליץ לבחון ולקבל החלטות בהתאם לשלבים שציינתי בראשית המאמר.

לסיכום, תהליך קבלת החלטות הן בהיבט האישי והן בהיבט הניהולי הוא תהליך מפרה, מעצים ותמיד מחולל שינוי, ברגע שנתייחס אליו ככזה נוכל לצלוח את האתגרים שהוא טומן בחובו ביתר הצלחה.

מאמרים נוספים
bottom of page