top of page

ארבעה כלים להפוך ממנהל טוב למנהל מצוין


לכולנו יש את המקום בו אנו נמצאים "כאן" ואת המקום אליו אנו שואפים "שם", אם אתם מנהלים (אבל לא רק) ורוצים לשפר, ללמוד ולהיות מנהלים מצוינים התחילו בארבעת הכלים והמיומנויות הבאות:


4 כלים ומיומנויות של מנהל מצוין

  • הקשבה- 80% מהצלחתנו ללמוד מאנשים אחרים מבוססים על איכות ההקשבה שלנו. הקשבה היא פועל יוצא של החלטת המנהל. זה תהליך פיזי, ריגשי ונפשי, מדובר בתהליך פעיל מאוד. יש כמה דברים שמנהלים יכולים לעשות כדי להפוך למקשיבים מצויינים- היו נוכחים בשיחה, אל תפריעו, הקשיבו בכבוד, אל תגיבו מיידית, אל תהיו עסוקים בתכנון הדברים שאתם עומדים להגיד אחרי כן, אל תעבירו את השיחה אליכם (גם לי זה קרה...), הימנעו מניסיונות להרשים בחוכמתכם או בחוש ההומור שלכם. משפט שקראתי ואהבתי- "ככל שאתם מדכאים את תשוקתכם להיות מבריקים, כך תבריקו יותר בעיניי האדם השני". הקשיבו לעובדים שלכם ולבני השיח שלכם מתוך אחריות, פתיחות ונדיבות.

  • משוב- מתן משוב הוא כלי הנעתי חשוב ללמידה וצמיחה. משוב יכול להיות חיובי או מתקן/משפר ושניהם חשובים למנהל ולעובד באותה המידה לצורך העלאת מוטיבציה, למידה, התייעלות וצמצום טעויות אפשריות למינימום. מנהלים מצויינים יודעים שלא קיים מונופול על החוכמה, ויש להם הרבה מה ללמוד מעובדיהם, אין היום מנהל מושלם שעושה הכל לבד אלא מנהל שיודע לרתום אליו עובדים מצויינים וליצור צוות מנצח . השיחה הרשמית שבה מנהל מעביר משוב לעובדיו אינה יעילה ואינה תורמת אלא אם באותה שיחה נוצר דיאלוג אמיתי .

במשוב על המנהל להתייחס לעובדיו בכבוד, להיות תומך ומסייע- לא ציני ולא שיפוטי, להקשיב ולא רק להשמיע וכמובן להיות מכוון לעתיד ולא לעבר.

  • להגיד תודה- אמירת תודה מביעה את אחד מהרגשות הבסיסיים שלנו- הכרת תודה. כשמישהו עושה עבורכם משהו מקסים הוא מצפה להכרת תודה והוא יעריך אותכם פחות אם תימנעו מכך ומן הסתם יראה בכם כפויי טובה. כשיש לכם תקופות לחוצות ואינטנסיביות אל תשכחו שיש אתכם צוות שלם שעושה ימים כלילות ומלווה אותכם וגם משפחה תומכת שנמצאת שם עבורכם. אל תשכחו להגיד להם "תודה".

באחד מתהליכי הייעוץ שהעברתי בארגון נכחתי במהלך שבוע אינטנסיבי מאוד וכמעט נפיץ. בסיומו של אותו השבוע הניחה המנהלת על שולחן מזכירתה קופסת פרלינים ועליה מכתב תודה. מיותר לציין איך האווירה השתנתה ברגע וכמה מתוק היה לשני הצדדים לסיים את השבוע עם המילה הכי נעימה שיש "תודה".

  • להיות מודל השפעה וחיקוי- מדובר ברמות גבוהות של מנהיגות שמכילות עוצמה, מסוגלות, עקביות ודבקות במטרה. תהוו דוגמא אישית לעובדים שלכם בבחינת נאה דורש נאה מקיים, תשדרו מוטיבציה גבוהה, העניקו התייחסות אישית לצרכי העובדים שלכם, תהיו חלק מחיי היום יום שלהם . הדגישו את משמעות ההשקעה בהווה כאמצעי להשגת החזון, במקום להסביר איך ומתי, הסבירו למה- למה אתם עושים את מה שאתם עושים.

חשוב שמנהל ישים גם לב לפוליטיקה הארגונית, על כך ניתן לקרוא בפוסט שכתבתי כאן - פוליטיקה ארגונית

לסיכום, מנהל מצויין הוא מנהל שבונה סביבו צוות חזק, הוא יודע להקשיב, נותן משוב בונה, אומר תודה ומתכוון לכך והכי חשוב מהווה מודל לחיקוי ודוגמא אישית.

מאמרים נוספים
bottom of page